1 + 1 + 3 = QUADRO

1 + 1 + 3 = QUADRO

A kis Mia kezében tartott cédulán ez áll: „papagá_“. „J” – kiáltja, és elindul, hogy megtalálja a hiányzó betűt. A mászótorony legtetején találja meg. Fel kell másznia rá ahhoz, hogy megszerezze az ott elrejtett cetlit. Megvan! Gyorsan nekiiramodik, és lerakja a szerzeményt a többi közé. És vigyorog, mint a vadalma.

Egy hesseni általános iskola anyanyelvóráján veszünk részt. Tulajdonképpen teljesen átlagos iskola, kivéve, hogy itt nagy szerepet kap a mozgás. A heti két testnevelés órán felül plusz mozgásórát is tartanak, amelyet a tanár egyedileg, igény szerint alakíthat.

„Az első és második osztályosok még nem tudnak hat órán át a fenekükön ülni. Hiszen előtte, az óvodában szinte teljesen szabadon játszhattak – magyarázza Sarah, az egyik itteni tanítónő. Szerinte mozgás- és cselekvésorientáltabb oktatásra lenne szükség. – Mivel manapság a gyerekek amúgy is túl keveset mozognak.” (A témával kapcsolatban lásd még a „Fotelnemzedék – miért mozognak a gyerekek még a felnőtteknél is kevesebbet?” című blogbejegyzésünket.) Ennek érdekében a tanítónő motiváló gyakorlatokkal egészíti ki az oktatást – hogy meghozza a kicsik kedvét a tanuláshoz. Egyszerűen jót akar nekik.

Sarah óráin olvasó- és számolósétákra is sor kerül. Az olvasóséta úgy zajlik, hogy a gyerekek először hangosan felolvassák, majd kivitelezik az utasításokat. A mozgó tollbamondás során pedig a gyerekeknek meg kell jegyezni a terem különböző helyein elhelyezett betűket, szavakat és mondatokat, majd a helyükre ülni és leírni mindent.

Sarah azóta ismeri a QUADRO építőkészleteket, mióta az eszét tudja. Amikor azon törte a fejét, hogy mit lehetne még megvalósítani az osztályteremben, eszébe jutott, hogy felveszi velünk a kapcsolatot. „A QUADRO csúcsszuper. Rugalmasan tudom alkalmazni és az aktuális elképzeléseimhez igazítani” – meséli. Rengeteg, jobbnál jobb ötletet talált ki. Ezek közül néhányat veletek is szeretnénk megosztani.

Mozgó történet

A „Mozgó történet” nevű játék során egy csomó képkártya függ a QUADRO mászókán. A gyerekeknek az a feladata, hogy felmásszanak, és kiválasszanak két olyan kártyát, ami nagyon tetszik nekik. Azután ki kell találniuk a rajtuk látható képhez kapcsolódóan egy történetet, és beszédgyakorlat keretében elmesélni a többieknek.

Betűmászóka

Ennél a játéknál az a feladat, hogy a gyerekek felmásszanak, és lehozzák a mászópiramisról a hiányzó betűket (mint a cikkünk elején bemutatott példában).

QUADRO-matek

Mivel Sarah nemcsak testnevelést és anyanyelvet, hanem matematikát is tanít, egyértelmű volt számára, hogy a matematika-oktatásban is felhasználja a QUADRO-t. Ezúttal egyszerű geometriai alakzatokkal foglalkoztak: útmutatót készített a gyerekeknek, amelyeket lépésről-lépésre követve téglalapot, négyzetet és téglatestet állíthattak össze. Azután az volt a kérdés, hogy mi tűnik fel az építményeken. Például hogy a négyzet minden oldala egyenlő hosszúságú, a téglalapnak viszont nem. A gyerekek ezeket a tényeket kézzelfogható formában tapasztalhatták meg. Ehhez praktikus segítséget nyújtott, hogy a QUADRO csövek különböző hosszúságúak és színűek.

Ez különösen hasznos a geometriai testeknél – ezeket ugyanis a gyerekek nehezen tudják térbeli modell nélkül elképzelni. Amikor nagyban felépítették a testeket, akkor saját szemükkel láthatták az oldallapokat, a sarkokat és az éleket, így mindjárt kézzelfoghatóbbá vált a tananyag.

Ha ilyen módon tanulnak a gyerekek, akkor minden információ sokkal jobban megragad az emlékezetükben, mintha csak könyvből tanulnának. Ha ráadásul saját kezűleg építik fel a modelleket, és a végén kijelenthetik: „készítettem egy kockát”, ha a kezükben tarthatják és minden irányból megnézegethetik, akkor különösen jól megjegyzik a tananyagot.

Járműépítés

Ennél a projektnél a gyerekeknek maguknak kellett kitalálni, mire van szükség ahhoz, hogy egy jármű működjön is. Biztos utána lehet olvasni valahol, de mennyivel jobb kipróbálni a gyakorlatban: egy QUADRO építménnyel. A harmadikosok, akiknek az osztályában a projekt zajlott, megállapították, hogy kerekekre és legalább egy tengelyre mindenképpen szükség van. Ezen felül a kerekeknek forognia is kell – különben csak egy helyben áll a kocsi.

Némi próbálgatást követően elkészültek a járművek. És bár nem volt motorjuk, mégis lehetett velük autókázni. A kis mesterek nagyon büszkék voltak az alkotásaikra. De nemcsak ők. „Személy szerint ez volt a kedvenc projektem” – vallja be Sarah is. Előtte kért két készletet a QUADRO Mobil 4 készletéből, hogy a gyerekek mindazt kipróbálhassák, amit kitalálnak.

Ebben az általános iskolában sem telik minden tanóra mozgással, de összességében támogatják a mozgást. Ez mindenkinek előnyére válik: a gyerekek sokkal jobban élvezik így az oktatást. Hálásak, amiért valaki veszi a fáradtságot, és klassz projekteket talál ki nekik. A tanár által befektetett gondos előkészítő munkának pedig nem marad el a jutalma: több tucat lelkes kisiskolás csillogó szeme és kifogyhatatlan kérdései.

További sok-sok kreatív, közösen megvalósítható ötletet kívánunk Sarah-nak és tanítványainak!

 

Szívesen olvasnál további inspiráló történeteket? Itt olvashatsz különféle QUADRO Történeteket.

Szólj hozzá

Felhívjuk a figyelmedet, hogy a megjegyzéseket közzétételük előtt jóvá kell hagyni